Het BRUSSELS CREATIVE FORUM verenigde voor de eerste keer de culturele sector en de creatieve industrie voor een ontmoeting met het publiek. De bedoeling van het evenement is om het geheel van de verschillende gemeenschappen, zowel qua taal als het culturele geheel in Brussel, te verenigen, ongeacht de taal en zonder de inhoud ervan te willen meebepalen, maar het economisch aspect als leidraad te nemen en zo dieper op de economische noden uit de sector te kunnen inspelen.
Het BRUSSELS CREATIVE FORUM bood plaats aan :
3 dagen cultuur en creativiteit in Brussel
4 tenten op het Paleizenplein van Brussel
40 verschillende stands voor de culturele en instituten en het creatieve milieu.
40 persoonlijkheden die hun « Creatief Initiatief » hebben voorgesteld.
8 debatten met 62 professionele deelnemers en experten
1 zondag vol kinderanimatie
1 Street Food Festival met gastronomische foodtrucks
1 PechaKucha Brussels
Meer dan 3000 bezoekers
Op vrijdag 30 augustus om 9 uur waren de vertegenwoordigers van de openbare instellingen, samen met de regionale politici, aanwezig tijdens de officiële opening, ingehuldigd door Minister President Rudi Vervoort.
Om 18 uur ‘s avonds vond het Netwerk der Netwerken plaats… Het bleek het sleutelmoment van het evenement te zijn waar 1200 aanwezigen, komende uit verschillende politieke kringen en instituten (zowel regionaal, als uit de beide gemeenschappen en gemeenten) de directeurs en vertegenwoordigers van de belangrijkste Brusselse culturele instellingen, Frans- en Nederlandstalig, evenals persoonlijkheden, kunstenaars en spelers uit het maatschappelijk middenveld, present gaven.
De ontmoetingen en debatten die in de BIP plaatsvonden werden positief ontvangen door de professionele aanwezigen. Het gaf hen de gelegenheid om de verschillende thema’s met betrekking tot de sector en de toekomst van Brussel, aan te kaarten.
De exposanten in de tent op het paleizenplein kwamen in contact met een toevallig toeristisch publiek maar konden er ook een geïnteresseerd publiek aanspreken die hier de mogelijkheid kregen om het grote Brusselse culturele aanbod te ontdekken en van stand tot stand te kunnen shoppen. Een idee dat tijdens de komende editie verder uitgewerkt zal worden. De aanwezige spelers benadrukten het belang en plezier om mekaar onder professionelen te kunnen treffen, ideëen te kunnen uitwisselen en samenwerkingen op te zetten.
Voor de individuele culturele en creatieve initiatieven was er een podium voorzien waar ze zich gedurende 15 minuten konden presenteren. De creatieve activiteiten die door de Kids Gazette op zondag werd georganiseerd was een groot sukses.
Het evenement is een co-productie tussen de vzw BAPEO, VisitBrussels en Promethea, in samenwerking met de Stichting voor de Kunsten en Architempo. Het genoot eveneens de steun van het Brussels Kunsten Overleg en RAB en kreeg de inspraak van de Brusselse Culturele Centra.
Financiële steun werd verkregen bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Brusselse beeldvorming en Economie), de Franse Gemeenschap, de Stad Brussel, de Nationale Loterij en het COCOF. Het VGC toonde interesse en zal het projekt in 2014 steunen.
Mediapartners waren Le Soir, RTBF, Télé Bruxelles, TV Brussel, De Morgen en FM Brussel.
Het tweede BRUSSELS CREATIVE FORUM zal plaatsvinden 29 en 30 augustus 2014.